• Kategooria

  • Puhasta

Kadrina Keskkoolis toimus 11. detsembril Erasmus+ noorteprojekti “Ettevõtlikud ja rahatargad noored” neljas kohtumine, kus osalesid noored ja juhendajad kuuest koolist: Sõmeru Põhikoolist, Kadrina Keskkoolist, Rakke Koolist, Väike-Maarja Gümnaasiumist, Rakvere Reaalkoolist ja Rääma Põhikoolist. Projekti eesmärk on suurendada noorte teadmisi rahatarkusest ja ettevõtlikkusest ning arendada suhtlus-, meeskonnatöö- ja analüüsioskusi praktiliste tegevuste kaudu. Kui novembris olid Kadrina õpilased külalisteks Sõmeru Põhikoolis, siis detsembris astusime ise võõrustaja rolli. Päev algas inspireeriva loenguga, mille pidas külalisesineja Evely Press. Ta tutvustas eelarve koostamise põhimõtteid ja viis läbi loovülesande, mis andis noortele võimaluse rahatarkuse teemadele loovalt läheneda. Enne lõunapausi lõid osalejad kaasa kooli huvijuhi Sandra juhitud mängus “Paha mõte”. Mängus tuli kaitsta tühja tooli kurja mõtte eest, mis pakkus noortele nii lõbu kui ka võimalust harjutada koostööd ja kiiret reageerimist. See lõbus vahepaus tõi osalejate päeva energiat ja rõõmu juurde. Jätkuks toimusid praktilised töötoad, mida juhtisid Kadrina kooli 8. klassi noored. Töötubades osalejad said analüüsida tšekke ja jaotada kulukategooriaid, mängida rahatarkuse teemalist kuldvillakut ning otsida QR-koodide taga peituvaid küsimusi. Töötubade tulemusel said noored parema arusaama eelarve planeerimise tähtsusest ning harjutasid praktiliste ülesannete kaudu finantsplaneerimist. Päeva lõpetas lõbus kahhoot-viktoriin, kus kontrolliti omandatud teadmisi ning autasustati parimaid osalejaid. Kohtumine oli hariv ja inspireeriv nii osalevatele noortele kui ka korraldajatele, pakkudes võimalust kogeda, kuidas rahatarkust saab õpetada kaasahaaraval ja praktilisel viisil. Partnerkoolide koostöö ja noorte innukas osalemine on tõestanud, et rahatarkus ja ettevõtlikkus on teemad, mida saab ja tuleb noortele õpetada juba varakult. Järgmine kohtumine ootab ees uuel aastal, kus võõrustajaks on Rakvere Reaalkool. Tekst ja fotod – Kadi Murakas

11.-17. novembrini viibisid kolm Kadrina Keskkooli õpilast – Laura Aess, Mia Leemets ja Helena Victoria Viise, lisaks direktor Evelin Teiva ning õpetajad Kaire King ja Merike Sikk Itaalias. Tegemist oli Erasmus+ projekti “Keel ja pärand – Euroopa alusväärtused” neljanda ja ühtlasi viimase õpirändega, mis toimus Sitsiilias. Kool 1800 poisiga Meie partnerkool ITS “Vittorio Emanuele III” on Palermos tegutsev 1800 õpilasega tehnikakool, mis tuntud väga hea IT- ja elektroonikahariduse poolest. See oli muide ka hea põhjus kutsuda neid meie järgmisele CADrina iti- ja nutifestivalile. Huvitav on fakt, et koolis õpib vaid paarkümmend tüdrukut, valdav enamus on poisid. Leemets: “Nende koolisüsteemis on tunda erinevusi, näiteks kuidas klassiruum on korraldatud. Palju tunnis kohal ei saanud olla, aga õpilased tundusid üsna paid. Aga äkki oli asi selles, et mingid erilised eestlased seal viibisid.” Kui enne Covidi pandeemiat osales kool mitmetes Erasmus+ projektides, sh ka Kadrina kooliga, siis nüüd olime tõesti üle mitme aasta seal esimesed väliskülalised. Nagu ka eelnevatel õpirännetel, olime ette valmistanud esitlused ja videod Eesti, Kadrina ning oma kooli kohta, mida saime ka mitu korda ette kanda. Pärast esitlust läbi viidud Kahooti põhjal tundus, et kuulajatele jäid olulisemad faktid päris hästi meelde. Lisaks õpetasime veidi ka eesti keelt. Võõrustajad olid ette valmistanud muljetavaldava hulga ettekandeid Sitsiilia rikkalikust kultuuripärandist, poisid olid giidideks ka linnaekskursioonil ning kunstimuuseumis. Tore oli, et esitlemise võimalus oli pea poolesajal noormehel ja nad võtsid oma ülesannet väga tõsiselt. Koolist jäidki meelde peamiselt rohked esitlused. Laura: “Mulle meeldis kuulata teiste õpilaste poolt tehtud esitlusi. Meeldisid ka rühmatööd ja keeleõppe tund.” Rühmatöödes võrdlesime kahe riigi koolisüsteemi ning nutielu, õppisime itaalia ning sitsiilia keelt. Eriti tore oli püüda ära õppida mõned itaallastele nii omased źestid. Tõeline Itaalia Sajanditepikkune ajalugu ja külluslik kultuurikiht lummas meid igal sammul – UNESCO maailmapärandisse kuuluvad Normannide palee ja Monreale katedraal, vanalinn Kalsa ja Itaalia suurim, Teatro Massimo on vaid mõned näited. Laura: “Kõige enam meeldis Massimo teater – nii ilus ja grandioosne teater!” Koos veedeti aega nii koolis kui pärast kooli. Leemets: “Käisime palju lihtsalt ilusatel tänavatel ringi. Meeldis vist kõige rohkem kõndida ja rääkida.” Kuna meie tüdrukud elasid peredes, said nad väga hea pildi sitsiillaste igapäevaelust. Helena Victoria: “Väga tore perekond, võtsid kohe omaks. Väga stereotüüpne itaalia pere, kõigiga olid head suhted.” Leemets:” Väga väga väga meeldiv oli! Vanemad sõnagi inglise keelt ei rääkinud, sellest tuligi tore katsumus itaalia keelt õppida” Ka õpetajad tutvusid põhjalikumalt itaalia koolisüsteemiga ning lisaks partnerkoolile külastasime ajaloolist Maria Adelaide keskkooli, mis asutati juba 1783 ja kus aula aset täidab kirik! Tagasiteel põikasime aga pooleks päevaks Rooma, et oma silmaga ära näha nii Colosseum, Rooma Forum kui Pantheon. Roomas oli meile giidi eest Evelin Teiva, kes tundis Roomat nagu oma viit sõrme ning oskas tähelepanu pöörata ka mitte nii tuntud objektidele. Mida ütlevad meie noored kokkuvõtteks? Laura: “Algul olin küll pere suhtes veidi närvis, kuid see osutus täiesti tühiseks mureks. Suhtlus oli kõigiga hea ja kõik olid ülitoredad.” Helena Victoria: “10/10 läheksin uuesti, Palermo ja Rooma on imeilusad linnad, inimesed olid toredad, õpetajatega oli väga meeldiv reisida ja toit oli hea, tunnen et õppisin väga palju selle reisi jooksul.” Leemets: “Pisarad peaaegu voolasid lahkudes. Läheks tagasi iga hetk.” Projekti toetab Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse agentuur Erasmus+ programmist Merike SikkProjekti koordinaator

Teine Erasmus+ noorte osalusprojekti “Ettevõtlikud ja rahatargad noored” kohtumine toimus teisipäeval, 8. oktoobril Tartu Ettevõtluskülas.Noori tervitas MTÜ Ettevõtlusküla tegevjuht Evelin Rätsep, kes tutvustas Belbini meeskonnarollide teooriat ning viis läbi ettevõtlussimulatsiooni mängu “Ettevõtlik kodanik”.Kohtumisel osales 30 noort viiest erinevast koolist. Projektis osalenud Kadrina kooli õpilased jagasid väga positiivset tagasisidet.Paljudele meeldisid erinevad tegevused, eriti ettevõtlusmäng ja praktilised ülesanded. Üks noor märkis, et talle meeldis just see, et räägiti rahaga tegelemisest päriselus, mitte ainult mängu kaudu.Teine tõi esile pangaröövi lahendamise tegevuse, kus sai õppida meeskonnatöö ja teiste oskuste mõistmise olulisust. Samuti mainiti, et linnavalitsuses töötamine tundus keeruline, kuid õpetlik.Õpilased kiitsid kogu programmi põnevust ja harivat sisu, mida nad kindlasti soovitaksid ka teistele.

Erasmus+ projekti “Keel ja pärand – Euroopa alusväärtused” kolmas õpiränne viis Kadrina õpilased ja õpetajad 16.-22. septembriks Saksamaale, Fuldasse. Külastati vaimustavate veeatraktsioonidega UNESCO kultuuripärandisse kuuluvat Kasseli mägiparki, imetleti fachwerk stiilis muinasjutumajakesi, barokset Fulda katedraali ja palju muud. Koolis tutvustati Eestit ja Kadrinat ning otsiti sarnasusi ja erinevusi meie koolisüsteemis, inimestes ning kultuuripärandis. Jõuti käia ka teravaid elamusi pakkunud kanuumatkal, laulda karaoket ning sõita kartidega ning muidugi leida uusi sõpru. Oleme väga tänulikud saksa peredele ja Marianum Fulda koolile, kes meid nii külalislahkelt vastu võtsid ning rännet rahastanud Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse agentuurile. Tekst: Merike Sikk

28. mail lõpetas meie kooli meeskond Tallinna Ülikooli aastase kooliarendusprogrammi Tulevikukool. Täname teid, õpetajaid Evelin Teiva, Liina Suurkivi ja õppejuht Evelin Tiiter, kes meie meeskonna aastase õppetöö eneseanalüüsiks ning tutvustavaks plakatiks kokku panid! Mis on Tulevikukooli eesmärk? • Programmis osalevate koolide eesmärgiks on luua õppija arengut toetav õppimis- ja õpetamiskultuur lähtudes tõenduspõhisusest ja koostöisest muutuste juhtimisest. Mida me oleme aasta jooksul oma juhtmeeskonnaga teinud? • Õppinud teadlikult muudatusi planeerima ja selleks soodsat keskkonda looma aidates õpetajatel võtta vastutus muutuste algatamisel ja juhtimisel. • Koos teiste projektis olevate koolide ning ülikooli haridusinnovatsiooni spetsialistidega loonud uusi praktikaid ja metoodikaid. Oleme analüüsinud õpilaste õppeprotsessi, lähtudes kitsaskohtadest kavandanud arendustegevusi ning uusi lähenemisi ja analüüsinud nende tegevuste mõju. • Lähtudes tõenduspõhisuse printsiibist õppinud monitoorima ja analüüsima muutuste protsessi, kus õpetaja on oma tegevuse uurija. Tallinna Ülikooli Tulevikukooli arendusprogramm aitab koolidel rakendada positiivseid muutusi õppetöös nii, et need oleksid laiapõhjalised, jätkusuutlikud ja mõjusad. Kadrina Keskkooli aastases Tulevikukooli programmis, mis valmistab ette kooli arengu protsesse järgnevateks aastateks osalesid õpetajad Evelin Teiva ja Liina Suurkivi, õppejuhid Mailen Remmelg, Reesi Sirvi ja Evelin Tiiter ning koolijuht Krõõt Nõmmela-Mehide.

Sel õppeaastal Kadrina Keskkoolis alustatud Erasmus+ projekti “Keel ja pärand – Euroopa alusväärtused” esimene õpirännak oli meie kallisse naaberriiki, Soome. 15.- 20. aprillil toimunud keeleõppe ja silmaringi avardamise projekti teine reis oli aga juba suurem samm – Lõuna-Euroopasse, Sloveeniasse. Seal käis neli Erasmus+ projektitöö aine valinud õpilast: Sandra Kruglova, Laura Stüf, Laura Tamminen ja Maarja Mölder ning õpetajad Eha Vahesaar ja Merike Sikk. Sihtriiki saabudes tervitas meid soe õhk ja suvine hõng eelmise nädala kuumalainest. Mida üldse teadsid õpilased Sloveenia kohta enne reisi? “Ma teadsin, et Sloveenia on väga loodusrikas riik ning et see on väiksem kui Eesti, kuid suurema rahvaarvuga. Teadsin, milline Sloveenia lipp välja näeb ning et seal on n.ö slaavi kultuur.” – Laura Tamminen. “Peaaegu mitte midagi, ainult seda et seal on mäed.” – Sandra Kruglova. Ja mäed seal olid! Need suured, kõrguvad, muljetavaldavad hiiglased panid õpilased hämmastusest ahhetama, kuna Eesti Munamägi pole tegelikult ju isegi mägi. Kultuuriliselt on Eestist poole väiksemat Sloveeniat aga tugevalt mõjutanud kuulumine Austria-Ungari riigi koosseisu ja väikerahvana on sloveenid eestlastele üsna sarnased. Eestlased tõid endaga kaasa talve! Esimesel päeval, kooli poole jalutades, saatsid meid lehtes puud ning õitsevad ja magusalt lõhnavad sirelid. Ilm oli jahedavõitu, aga Kranji linn, kus projektitöö toimus, oli imeilus oma uduses hommikuses vaikuses. Käisime Gimnazija Kranj ehk Kranji Gümnaasiumi tundides, saime sealsetele õpilastele õpetada üht-teist Eesti kohta ja ka veidi eesti keelt ning nemad tutvustasid meile Sloveeniat. Seejärel käisime kesklinnas ning kuulasime giidi rääkimas vanalinna ning selles olevate hoonete kohta. Päeva lõpu poole üllatas meid aga talvine lumi, mis sadas küll graatsiliselt ja kaunilt, kuid polnud enam ahvatlev pärast pikka pimedat talve. Temperatuur langes ning kõik tundsid suurt kergendust, et olid võtnud soojad talvejoped kaasa. Teistel päevadel polnud erilist temperatuuri tõusu, kuid see ei takistanud riigis üht-teist uudistamast. Külastasime mitmeid paiku – kaks neist olid Sloveenia pealinn Ljubljana ja Bled. Maalilise saarekesega järve äärses Bledis maitsesime kuulsat kreemikooki, mida kutsutakse kremšnitaks. See kook oli maitse poolest väga sarnane meile tuntud napooleonikoogiga. Huvitav fakt on see, et Gimnazija Kranj on oma välimuse poolest samuti saanud hüüdnimeks kremšnita. Mida saime teada? Meie projekti üheks eesmärgiks on tutvuda partnerriigi koolieluga ja arendada suhtlusoskust. Kranj Gümnaasium on ajalooline hoone ilusa disainiga, kus käib ligi 1000 õpilast. Seal on kaheksa paralleelklassi. “Üsna šokeerivalt mõjus meile teadmine, et tunnid algavad juba kell 7. Tunnid kestavad 45 minutit nagu meilgi, aga vahetunnid on viis minutit ja lõunapaus üks tund,” meenutab õpetaja Eha Vahesaar, kes oli Sloveenia koolis töövarjuks. Õpilased kandsid koolis vahetusjalatsitena tuhvleid, mis mõjus väga uudselt, kuid geniaalselt. Laura Tamminen märkas ka keeleoskust sealsete inimeste puhul: “Mind üllatas see, et isegi vanem generatsioon oskas inglise keeles kõnelda. Ingliskeelsed tunnid olid hästi põnevad.” “Kool oli nagu labürint. Koolitunnid olid põnevad ning kõik õpetajad väga toredad.” – nendib Laura Stüf. Klassiruumid olid kenad ja puhtad, lauad ja toolid ei olnud kaetud kritseldustega. Oli kohe näha, et seal on kokku tulnud inimesed, kes tahavad edasi õppida ja targemaks saada. Reis mõjus igati positiivselt! “Ma kindlasti käiksin sellistel õpirännakutel veel, kui võimalik. Nii palju on avastada ja õppida ning kunagi ei hakka igav ega kurb.” – Laura Tamminen. “Kohutavalt tore ja lõbus nädal oli ja see on unustamatu.” – Sandra Kruglova. Reis oli kõigile igas mõttes silmi avardav ja meeldejääv kogemus. Selle reisiga seostunud hinge siseste avastustega sobiks hästi järgmine tsitaat: “Mulle meeldivad mäed, sest need panevad mind tundma väiksena. Nad aitavad mul näha, mis on elus oluline.” – Mark Obmascik. Maarja Mölder,Kadrina Keskkooli 10 klassi HUSO suuna õpilane

Idee uute kogemuste saamiseks töövarjutamise teel tekkis eelmisel aastal kolleegidega mõtteid vahetades ja Merike Sikk kogenud projektikirjutajana võttis asja käsile ja kirjutas Erasmus + projekti, mis hõlmab nii õpirännet kui töövarjutamist. Projekti kirjutamine on mahukas ettevõtmine, kus ettekirjutusi tuleb väga täpselt järgida ja ise partnerkoolid leida. Kuna meie kool on kauaaegne rahvusvahelistes projektides osaleja, on hea võimalus olemasolevaid kogemusi, teadmisi ja kontakte kasutades kirjutada edukas projekt, mis ka rahastuse saab. Projektitöö üks alustala on usaldusväärsed inimesed ja erakordselt tore on teha projekte varem head koostööd tehtud koolide ja õpetajatega. Siinkohal minu kiitus ja tänu Merikesele rahvusvaheliste projektide suurepärase korraldamise eest läbi aastakümnete. Sloveenia Kranj Gimnazijaga oleme teinud koostööd projektis Internet under my skin ja nii sai meie seekordse visiidi võtmeisikuks Mateja Zepic, kes on erialalt arvutiõpetaja ja erakordselt lahke ja sõbralik inimene. Meie tegevused Kranjs olid hästi planeeritud ja lisaks koolitundidele täis põnevad tegevusi ja ekskursioone. Kranj Gimnazija on ligi 1000 õpilasega gümnaasium, kus on kaheksa paralleelklassi. Õpilased võetakse vastu põhikooli lõputunnistuse põhjal loodud pingerea järgi. Koolihoone on ajalooline maja moodsa sisustuse ja kena disainiga. Üsna šokeerivalt mõjus meile teadmine, et tunnid algavad juba kell 7, kestavad 45 minutit nagu meilgi. Vahetunnid on viis minutit ja lõunapaus üks tund. Kuna koolimaja ei ole piisavalt suur, on erinevate ainekabinettide kasutamise võimaldamiseks koolis neli tunniplaani, mis teeb elu mitmekesiseks. Kõik õpilased kannavad koolis vahetusjalatseid, eriti jäid silma kooli logoga tuhvlid. Tundides osalesid õpilased aktiivse kohaloluga, keegi ei vajanud õpetajapoolset vihjet teemaga tegelemiseks ega telefoni ära panemiseks. Küll kasutati telefoni info otsimiseks ja viktoriinide tegemiseks nagu meie kooliski. Kuna kool on suur, on ka keeleõppe klassid suured. Sellega seoses tehakse palju paaris- ja rühmatööd. Näiteks kuulsime 10. klassi esitlusi maailma erinevatest festivalidest, mida tehti paralleelselt kahes paaris. Kõigepealt kirjeldati festivale ja võrreldi neid, kus ja kui laialt nad levinud on ja milline on nende arvates prognoos nende edasiseks levikuks. Selline ülesanne nõuab nii individuaalset panust kui koos materjali analüüsimist. Esitlused lõppesid lünktekstiga kogu kuuldud materjali kohta, mida klass pidi täitma. Nii olid kaasõpilased esitluse sisulise jälgimisega haaratud. Suulise vestlusoskuse harjutamiseks kasutati 12. klassi tunnis kiirkohtingu meetodit, mis tagas kõigile võimaluse samaaegselt rääkida ja vestluspartnereid kiiresti vahetada. Õpilased olid aktiivsed ja hea keeleoskusega. Hea keeleoskuse tagab motiveeritud õppija, kvalifitseeritud õpetaja ja piisav aeg keele harjutamiseks. Sloveenias on gümnaasium neli aastat, viimasel aastal õpitakse ainult eksamiaineid. Õpilased sooritavad viis meie mõistes riigieksamit, millest kolm on kohustuslikud: emakeel, matemaatika ja inglise keel, lisaks kaks vabal valikul. Inglise keelt õpitakse neli tundi nädalas, viimasel aastal viis. Valikaineid on vaid kaks kahel esimesel aastal. Veel on huvitav, et koolis saab osaleda rahvusvahelises IB programmis, mis valmistab õpilasi ette kõrgkoolis edasiõppimiseks. Eestis pakutakse seda võimalust seitsmes koolis (munitsipaalkoolidest Tallinna Inglise Kolledžis ja Miina Härma Gümnaasiumis). Pean töövarju projektis osalemist vajalikuks professionaalse arengu seisukohalt, oli huvitav ja silmaringi avardav. Rahvusvaheline koostöö teiste koolidega on oluline, et näha ja uurida, kuidas mujal elatakse, õpitakse. Koju tulles saame kogetut jagada ja häid kogemusi ellu rakendada. Projektis osalevatel õpilastel võib see kogemus olla võimalus leida uus aspekt isiklikus arengus, mida kodust lahkumata poleks võib-olla leitud. Eha Vahesaar

Tänavuse UNESCO ühendkoolide võrgustiku Läänemere Projekti veebiviktoriini tulemused on selgunud. Kokku nuputas 2023. aasta novembris ja detsembris toimunud viktoriinil 3707 osalejat 5 Läänemere-äärsest riigist. Eesti koolidest osales 3448 õpilast. Veebiviktoriin toimus inglise keeles kolmes vanuseastmes, kõige populaarsem oli viktoriin 14-16aastaste seas, seejärel 17-19aastaste vanuserühmas ja viimaks 10-13aastaste hulgas.

Vaata, mis on uut Kadrina valla kodulehel

Euroopa Liidu struktuurifondid

Erasmus+

Haridus- ja Noorteamet

Tartu Ülikool

Tallinna Tehnikaülikool

Eesti Lennuakadeemia

Tervist edendavad koolid (TEK)

VEPA Käitumisoskuste Mäng

ProgeTiigri programm

Kiusamisvaba Kool

KiVa programm

Ettevõtlik Kool
EMU logo transparent 01 TLU

unescologotulevikukool

Kadrina Keskkool otsib oma meeskonda eesti keele ja kirjanduse õpetajat, matemaatikaõpetajat ja psühholoogi. Pakume tööd