Aigar Vaigu “Oleme õppinud rääkima, lugema, kirjutama – nüüd on aeg õppida küsimusi küsima.” 12. aprillil toimus It – ja nutifestivali CADrina raames Kadrina Noortekeskuses, algusega kell 16.00 Hariduspaneel, mida juhtis Urmas Vaino, kus arutati teemal tehisintellekt hariduses ja tulevikuvõimalustes. Omavahel pidasid arutlust HARNO esindaja Kerli Požogina, ettevõtja Kert Kirsimäe, majandus – ja kommunikatsiooniministri nõunik Aleksei Jašin, Kadrina Keskkooli füüsikaõpetaja Alis Münter ning loomulikult selle aasta Cadrina patroon Aigar Vaigu. Urmas Vaino alustas arutlust sissejuhatava küsimusega – kas ja kuidas kõik arutlejad on kokku puutunud vähesel või suurel määral tehisintellektiga? Kõik arutlejad olid vastanud jaatavalt küsimusele, kas nad on kunagi kasutanud tehisintellekti. A. Vaigu tõi välja tehisintellekti tähtsusest oma igapäeva elus: “Tehisaru loeb mu lastele unejuttu.” A. Jašin tõi esile, et kasutab oma igapäevases töös värbamiseks tehisintellekti. A. Münter on proovinud tehisaru, kuna õpetajana tundis huvi- kõik õpilased ju kasutavad. Vaino esitatud küsimusele, kuidas tehisintellekt mõjutab õppimist ning ka õpetajate tööd, saadi mitmeid erinevaid vastuseid: A. Münter: “Tehisintellekt võib olla ka individuaalne õpetaja, näiteks kui õpilane töötab tehisaru poolt toodud informatsiooni, lahenduskägu või vastuse läbi, siis on intellekti kasutus mõistlik, kuid kui õpilane lihtsalt kirjutab maha, siis kokkuvõtteks on see tegevus mõttetu. Olen aru saanud, et peame õpetajatena hakkama muutma viise, kuidas õpetada ning leidma uusi õpistrateegiaid. Õpetajatel pole enam mõtet küsida selliseid küsimusi või anda ülesandeid, kus õpilane saab vastused maha kirjutada, vaid iga õpilane peab õppima saadud informatsiooni ümber mõtestama.” A. Jašin: “Kätte on saabunud uus reaalsus, meil on vaja teistmoodi toimetada, käituda ning valmistada uutmoodi õpikeskkond.” K. Požogina: “Tehisintellekt on siin ning areneb edasi, oluline on noori suunata.” K. Kirsimägi: “Inimsuhted ei kao õppimisel ja töötamisel kuhugi, kuid tehisintellekti võib kujuneda probleemiks, kui inimesed ei kasuta enam kriitilist mõtlemist.” Lisaks küsis Vaino, mis soovitusi ning mõtteid on jagada seoses tehisintellektiga: A. Münter: “Õpetajaid tuleb harida – koolide direktorid saavad korraldada teemakohaseid koolitusi, mis aitavad õpetajatel kursis olla ning end täiendada tehisintellekti kasutuses ja võimalustes.” K. Požogina: “Õpetajatele võiks korraldada koolitusi, et nad märkaksid enam, kas tehisintellekti käsi on õpilaste töödes mängus või ei ole.” A. Jašin: “Tehisintellekt koondab võimu valdkondades, näiteks õigusteadus ja suhtekorraldus. Noored peaksid selgelt läbi mõtlema, mida minna edasi õppima.” A. Vaigu: “Oleme õppinud rääkima, lugema, kirjutama, nüüd on aeg õppida küsimusi küsima. Lisaks soovitus noortele on õppida ametit, kus on vaja kasutada keha ja mõistust üheskoos. Torumees leiab alati tööd, kuid näiteks kirjanikud võivad jääda tööta.” Lisati, et ometi pole mõtet küsida liialt rumalaid küsimusi tehisintellektilt, kuna see koormab servereid – on aja ja ressurssi raiskamine. Postituse koostasid Kadrina Keskkooli meediaõpilased.
Eile, 12. aprilli õhtul toimus suurejooneline CADrina finaal, mille raames joonestati CADrina Kratti ehk ausammast teadusele. Võistluse pinget sai tunda võitjate väljakuulutamiseni välja, sest esimese kolme võistkonna punktide vahe oli väga minimaalne. Siinkohal jagame võistluse tulemusi: 6. koht – 12 InTe (Kadrina Keskkool, koosseis Oliver Pall, Christian Leis, Andri Kuusk, juhendaja Holger Bremen) 5. koht – Maimikud 2.0 (segatiim, koosseis Artur Anson, Marianna Djakova, Anton Kapustin) 4. koht – Tublid (Kadrina Keskkool, koosseis Klara Kiur, Janelle Rannala, Siim Kruusmann) 3. koht – TalTech x Kadrina (TalTech, koosseis Kristofer-Rudolf Kõrre, Leevi Lahi, Mart Põder, juhendaja Aurika Nõmm) 2. koht – Tudengivormel (TalTech, koosseis Helar Pullisaar, Erik Rennes, Mark Smirnov) 1. koht – METAMORPHIC – (TalTech, koosseis Marek Ivanov, Markus Moring, Raimond Uibo, juhendaja Aurika Nõmm). Võitjatele oli lisaks auhinnarahale pandud kokku ka vinged auhinnakotid PLM Group poolt. Autotööstuse eriauhinna pälvis Promens Rõngu As poolt võistkond 12 InTe, Eesti Masinatööstuse Liit jagas eriauhindu 4. koha ja 1. koha võistkondadele. Palju õnne kõikidele tublidele osalejatele! Virumaa Teataja kajastus: Joonestusvõistluse CADrina paremaid jäi lahutama vaid üks punktLääne-Virumaa uudised kajastus: Ainulaadsel IT-olümpiaadil osales 50% rohkem noori kui mullu
CADrina innovatsioonilabori töötubade nädala viimasel päeval said aktiivselt tegutseda meie kooli 7.-9. klassi õpilased. Suur tänu Rakke Robootikud, Rakke Kool, Koeru Keskkool, Leelo Ambos, Raimo Maasik, MTÜ Robootika ja Ramon Rantsus, TalTech Tehnoloogiakool ja Indrek Karo, Tartu Kunstikool, Karolin Kask, Karl Meos ning MERKUUR Eriline tänu teile, Eesti Masinatööstuse Liit ja ITshop, et toetasite töötubade läbiviimist! Meie III kooliastme õpilastel oli huvitav päev!
CADrina innovatsioonilabori töötubade nädala III päev pühendus gümnaasiumi õpilastele. Meie koostööpartneriteks olid Eesti Maaülikool/Estonian University of Life Sciences, TalTech – Tallinna Tehnikaülikool, Tartu Kunstikool, Swedbank Eestis, Karolin Kask ja Alis Münter! Meie gümnasistid tänavad kõiki töötubade läbiviijaid!
6. aprillil toimus vabariiklik kirjandusolümpiaad „Rändaja“, kus noorte kirjandushuviliste teadmised pandi proovile Lydia Koidula ja Mehis Heinsaare elu ja loomingu tundmises. Kadrina Keskkoolist osales edukalt 2 võistkonda:10. klassist Anneliise Aasa, Klara Kiur ja Lisette Nurgamaa;11. klassist Leegi Brigitte Kais, Ketlin Rebane ja Tähti Pallon. Pilt: Ebe Abner Fotol Kadrina noored koos kirjanik Mehis Heinsaare ja L. Koidula muuseumi direktori Elmar Tringiga
CADrina innovatsioonilabori töötubade nädala II päev oli mõeldud 4.-6. klassidele. Suur tänu Athena Maja Huvikool, Karolin Kask, Raimo Maasik, Rakke Robootikud, Koeru Keskkooli õpilased ja Leelo Ambos. Meie II kooliastme õpilastel oli väga põnev päev!
Eelmisel nädalal, 1.-5. aprillil toimus Adela-Roksett Kovaljova praktilise töö “Tervisenädala organiseerimine ja läbiviimine Kadrina Keskkoolis” raames ülekooliline üritus, mis oli täis erinevaid tegevusi. Nädala eesmärk oli panna õpilasi rohkem märkama ja väärtustama nii vaimset kui ka füüsilist tervist. Aprillis toimub ka rahvusvaheline südamenädal, mis sobib korraldatud tervisenädalaga hästi kokku. Esmaspäeval algas 1.-9. klasside joonistusüritus teemal “Joonistame väärtusi!”. Õpilaste ülesanne oli vabalt valitud tehnikas joonistada süda ning südame sisse või südame ümber oma suurimad väärtused. Mitmed klassid võtsid üritusest osa. Kõige rohkem pidasid õpilased oma väärtusteks pere, kodumaad, sõpru ning koduloomi. Alates neljapäevast kaunistavad kooliseinu tublimate õpilaste tööd. Teisipäeval paigutati koolimaja fuajee seinale Adela-Roksetti koostatud esmaabi ning läbipõlemise plakatid, mis jäävad sinna püsivalt. Esmaabi plakatitel on lühidalt, kuid konkreetselt kirjeldatud erinevate õnnetuste esmaabi juhendid. Nendeks olid näiteks tugev verejooks, lämbumine, teadvusetus, põletus, luumurd jt. Läbipõlemise plakatil on selgitatud, mis läbipõlemine on, mis on läbipõlemise tunnused, kuidas läbipõlemist ennetada ning mida tuleb teha, kui oled juba läbipõlenud. Olemas on ka kontaktid, kuhu pöörduda abi saamiseks. Kolmapäeval toimus vahetunni ajal kooli valgel laval 3.-7. klassi õpilastele Kahoot võistlus. Kahooti teemaks oli hügieen, milles oli 25 küsimust. Küsimused olid mitmekesised, erineva raskusega ning puudutasid nii hammaste kui ka naha tervist. Kahootis osales kokku üle 30 noore ning 3 tublimat vastajat said auhinnad. Oktoobris selgunud küsitluses olid mitmed 5.-12. klassi õpilased vastanud, et inimesed võiksid kõige enam annetada lastefondidesse. Seega algas esmaspäeval tervisenädala raames ka Tartu Ülikooli Kliinikumi Lastefondi annetuskampaania, kus kutsuti üles kogu kool annetama ja lapsi aitama. Annetuskampaania kestab kuni 1.juunini. Neljapäeval oligi kooli õpilasnurgas avatud meditsiiniline kohvik, mille saadud tulu annetati Tartu Ülikooli Kliinikumi Lastefondi. Kohvikus müüdi erinevaid küpsetisi. Igal vahetunnil käis suur hulk õpilasi, õpetajaid ning teisi koolitöötajaid kohvikut külastamas. Kohvikus oli võimalus teha lisaks ostmisele ka vabatahtlik annetus. Kokku saadi kohvikus 235€, mis kõik annetati Lastefondi. Selle summa sees olid ka vabatahtlikud sularaha-annetused. Reedel toimus tervisenädala viimane üritus – ülekooliline matkapäev. Matk oli korraldatud 5.-12. klassi õpilastele, kuid matkapäevast võttis vabatahtlikult osa ka algklasse, kes matkasid koos klassijuhatajaga oma koostatud rada pidi. Matkapäeval läbiti kahte erinevat distantsi. Lühem Undla ring (5 km) ning pikem Undla ring (7,5 km). Matk oli nutivaba ning õpilased peatusid erinevates kontrollpunktides, mille teemadeks olid: soojendavad jooksumängud, tervisliku elustiili mäng, hirmudest rääkimine ning neile lahenduste leidmine, ravimijuhendite lugemine ja arusaamine, esmaabiteadmiste analüüsimine, venitusharjutuste tegemine ning lihaste tundmine. Vaatamata tuulisele ja sajusele ilmale osales matkapäeval 5.-12. klassides kokku 301 vaprat õpilast ning 26 õpetajat. Loodan, et kõik matkajad said liikumisest värskes õhus kasu nii oma vaimsele kui füüsilisele tervisele. Suurimad tänusõnad: Õpetaja Siret Pungale, kes terve selle nädala korraldamisel praktilise töö juhendajana suureks abiks oli. Kehalise kasvatuse õpetajatele Rutt Kuusemäele ja Janika Holmbergile, kes juhendasid suure entusiasmiga matkapäeva kahte kontrollpunkti ning olid matkapäeva korraldamisel abiks. Klassijuhatajatele ja õpetajatele, kes oma õpilasi suunasid nädalategevustest osa võtma ning matkapäeval julgelt kaasa matkasid ning õpilasi matkaks ette valmistasid. 11.LOTE õpilastele, kes vaatamata külmale ilmale juhendasid suure naeratusega matkapäeva kontrollpunktides õpilasi. Huvijuht Kristi Aimla-Maripuule ja korraldusjuht Egert Eenmaale igakülgse abi eest. Adela-Roksett Kovaljova 11. LOTE õpilane
CADrina päeval, 12. aprillil kell 15.30 tutvustab Huvikeskuses Tudengivormeli meeskond oma vormelit ja Aasta tehase 2024 tiitli võitnud Promens Rõngu AS autotööstuse robotit. Toimub ka viktoriin. Olge kohal!
Üleriigilise geograafiaolümpiaadi piirkonnavoorus, mis peeti traditsiooniliselt veebipõhiselt HARNO Moodle’i keskkonnas, jõudis maakondlikus konkurentsis kolme parema hulka kolm meie kooli õpilast. Ilomai Kaldma oli parim 7. klassi arvestuses. Sama klassi arvestuses sai II koha Hannah Värs. Lisette Toming oli 8. klassi arvestuses kolmas. Kuue parema seas oli veel kolm meie kooli õpilast. Carmen Leis oli 7. klassi ja Kristo Kurve 8. klassi arvestuses neljas ning Lasse-Lukas Põder oli 7. klassi arvestuses viies. Õpilasi juhendas Kirsti Kasemets. 7. klass Ilomai Kaldma 1. koht 7. klass Hannah Värs 2. koht 7. klass Carmen Leis 4. koht 7. klass Lasse-Lukas Põder 5. koht 7. klass Gertrud Kaubi 7. koht 7. klass Kata Loreida Õunap 9. koht 7. klass Mariel Rego 14. koht 7. klass Anette-Meribel Teiva 19. koht 8. klass Lisette Toming 3. koht 8. klass Kristo Kurve 4. koht 8. klass Rasmus Laasberg 8. koht 10.-12. klass Kirsika Kaegas 7. koht 10.-12. klass Urmo Nagel 9. koht Kokku osales olümpiaadil Lääne-Virumaalt 75 õpilast, nendest 13 gümnasisti.
Kiusamisvaba Kool on sihtasutus, mille missioon on muuta Eesti koolid kiusamisvabaks (www.kiusamisvaba.ee). Selleks pakume muuhulgas ka teadus- ja tõenduspõhist kooliterviklikku programmi KiVa, mis on tõhus nii kiusamise ennetamisel kui ka juhtumite lahendamisel.Teie lapse kool on liitunud kiusamise vähendamise programmiga KiVa ning kasutab selles sisalduvaid ennetuse, juhtumite lahendamise ja olukorra hindamise meetodeid. Programmi üheks oluliseks osaks on igal kevadel toimuv anonüümne veebipõhine õpilasküsitlus, kuhu on oodatud vastama kõik 1. – 9. klassi õpilased. Küsitluse on välja töötanud KiVa programmi autorid Turu Ülikoolist Soomes ning seda on Eestis kasutatud alates 2013. aastast, praegu rakendab KiVa üle 120 kooli Eestis. Miks on küsitlus vajalikÕpilasküsitluse eesmärgiks on saada tagasisidet selle kohta, kuidas on KiVa programmi rakendamine mõjutanud kiusamise esinemist koolis. Seega kogutakse küsitluse toel andmeid õpilaste kogemuste kohta seoses kiusamise, koolis oleva suhete kliima ja KiVa programmi kasutamisega. Millistest õiguslikest alustest me oma tegevuses lähtumeKüsitlusele vastamine ja tulemuste analüüs on anonüümsed (st analüüsi tulemuste põhjal ei ole tuvastatav ükski osalenud laps ega tema antud vastused). Seega ei ole andmekogumine isikustatud ning küsitlusele ei kohaldata andmekaitse põhimõtteid (vt ka GDPR põhjenduspunkt 26). Küsitluse läbiviimisel järgitakse kõiki häid uuringu tavasid ning teaduseetika põhimõtteid, mille oluliseks osaks on ka vastajate õiguste, heaolu ja konfidentsiaalsuse kaitse ning õigus igal ajal osalemisest loobuda (nii lapsevanemal kui lapsel endal). Kuidas saadud andmeid kasutatakseKüsitlus viiakse läbi arvutiklassis või nutiseadmete abil. Vastused kogutakse ja säilitatakse Turu Ülikooli serverites ja SA Kiusamisvaba Kool uuringu koordinaatori poolt parooliga kaitstud failis. Kool saab Turu Ülikooli süsteemist automatiseeritud raporti, mis tehakse kättesaadavaks kooli juhtkonnale, kes otsustab, kuidas küsitlusest saadud teavet koolikeskkonna turvalisuse nimel paremal moel kasutada. Kokkuvõtteid tutvustatakse ka lapsevanematele. SA Kiusamisvaba Kool teostab andmete põhjal täiendava üldistatud analüüsi Eesti koolide olukorra ning programmi mõjude hindamiseks. Kokkuvõttev raport avaldatakse meie kodulehel (vt www.kiusamisvaba.ee). Kuidas meiega ühendust võttaKoolis koordineerib küsitluse läbiviimist koos klassijuhatajaga kooli KiVa-tiim eesotsas: Kai Tamm, kai.tamm@kadrina.edu.ee Kui te ei soovi, et teie laps osaleks veebipõhises õpilasküsitluses, palun andke sellest lapse klassijuhatajale teada enne küsitluse algust. Küsitlus toimub 15.04.-17.05.2024 Kui teil on käesolevast teavitusest tulenevaid lisaküsimusi, palun kirjutage SA Kiusamisvaba Kool uuringujuhi Kristiina Treiali e-posti aadressil kristiina.treial@kiusamisvaba.ee või helistage telefonil 56 635 571. Vastame teie pöördumisele esimesel võimalusel, kuid mitte hiljem kui 30 päeva jooksul
Kadrina Keskkool otsib oma meeskonda eesti keele ja kirjanduse õpetajat, matemaatikaõpetajat, psühholoogi ja tugispetsialisti taustaga õpetajat.Pakume tööd