Sel aastal kogume osa laadalt saadud tulust heategevuseks, et luua õpilastele veelgi põnevamaid ja arendavamaid vahetunni pesasid koolis! Laat algab A-korpuse sissepääsu juurest, tule ja osale!
Kadrina Keskkooli 29 õpilast 10. LOTE ja 11. INTE ning LOTE õppesuunast osalesid 13. novembril keskkonnaalasel õppepäeval Sagadi looduskoolis, kus läbiti õppeprogramm „Uurimuslik keskkonnaseiklus“. Õppeprogrammis korrati üle teadusliku uurimistöö etapid ning loodusteaduslikud meetodid ja vahendid. Seejärel läbiti rühmades erinevad tööpunktid, kus tuli lahendada ülesandeid, koguda andmeid ning teha ka mõõtmisi Vernier’i andurite abil – süsihappegaasi, õhuniiskuse ning valgustatuse intensiivsus kohta metsamuuseumis; uurida fotosünteesi ja hingamise protsessi. Määrata okaspuid binokulaari ja määramistabelite abil looduskooli ruumides, viia läbi dendrokronoloogilisi uuringuid; mõõta radooniga seonduvat kiirgust Sagadi mõisa erinevates ruumides. Mõisa pargis tuli mõõta erinevate meetodite abil puude kõrgust ning loendada ja määrata linnuliike tiigi ääres, dendropargis aga uurida mändide mitmekesisust. Päeva teises pooles koostas iga rühm esitluse ühe läbiviidud teema põhjal ning minikonverentsi käigus toimus esitluste kaitsmine. Paranesid õpilaste meekonnatöö oskused, teadmised uurimuslikust õppest ning kasuks tuli ka liikumine värskes õhus. Õpilased oli töökad ja õpihimulised ning sügisene vihm ei seganud õuesõpet. Täname Sagadi looduskooli ja juhendajat Katrin Jürgensit sisuka õppepäeva eest! Tekst ja fotod – Siret Pung, bioloogiaõpetaja
Visiidi eesmärk oli tutvuda suurema õpilasesinduse töökorraldusega, saada inspiratsiooni uute ideede jaoks ning tugevdada meie enda meeskonna omavahelist koostööd. Tallinna Inglise Kolledži õpilasesindus on suur ja mitmekesine ning teeb aktiivset koostööd teiste koolidega. See pakkus meie noortele hea võimaluse näha, kuidas teistsugune ülesehitus toetab igapäevast tegutsemist. Päeva jooksul kujunes õpilastel terviklik arusaam sellest, kuidas eri koolid oma eesmärke täidavad. Nad tõid välja, et TIK-i suurem liikmeskond võimaldab ülesandeid jagada paljude vahel, samal ajal kui väiksemas koolis saab mitmeid tegevusi korraldada kiiremini ja paindlikumalt. Huvi pakkus ka nende praktika, kus koosolekul osalevad vaid teemaga seotud liikmed, mis aitab hoida tööprotsessi fookuses. Inspireeris valimissüsteem, mis sisaldab kampaaniaid ja julgustab õpilasi aktiivselt kandideerima. Meelde jäi ka stiilipäevade formaat, kus iga klass teeb oma foto ning valitakse silmapaistvaim lahendus. Õpilased tõid esile TIK-i rahvusvahelise õppekeskkonna ja ingliskeelse õppe võimaluse gümnaasiumis. Samuti pakkusid inspiratsiooni nende mentorlussüsteem ning loomingulised tegevused isade- ja emadepäeva tähistamiseks. Päeva lõpuks mõisteti ühiselt, et kuigi koolid tegutsevad erineva struktuuri ja võimalustega, loob parima tulemuse toetav ja koostöine koolikultuur – väärtus, mida soovime tugevdada ka Kadrinas. Kokkuvõttes oli tegu väga sisuka ja innustava päevaga. Suur tänu Tallinna Inglise Kolledžile sooja vastuvõtu eest! Naasime Kadrinasse värskete ideede ja tugevama meeskonnatunnetusega, mis toetab õpilasesinduse edasist arengut.
17.–21. novembril võõrustas Kadrina Keskkool Erasmus+ projekti raames kahte õpetajat Itaaliast, „Istituto Comprensivo Carlo Urbani Moie“ koolist. Nädala jooksul osalesid külalisõpetajad Kadrina Keskkooli tundides, külastasid Kadrina Kunstidekooli ning Rahvamaja muusikatundi. Itaalia õpetajatele avaldas muljet Eesti paindlik ja õppijakeskne koolisüsteem, mis võimaldab noortel õppida liikudes, praktiseerides ja koostööd tehes. Vestlustest selgus, et hariduskultuur erineb mitmes aspektis: nende kooli õpilased teevad kodus rohkem iseseisvat tööd ning iga õpilane õpib kooliteel selgeks vähemalt ühe muusikainstrumendi. Sellised vastastikused külaskäigud on olulised, sest loovad õpetajatele ja õpilastele võimaluse näha haridust laiemast rahvusvahelisest vaatenurgast. Koostöö ja kogemuste võrdlemine aitab mõista, millised metoodikad töötavad teistes riikides ning kuidas neid võiks kohandada oma koolikeskkonda. Lisaks pakub see õpetajatele professionaalset arengut, laiendab silmaringi ning toetab Euroopa haridusruumi sidusust. Kadrina Keskkoolil on nüüd tugevad kontaktid Itaalia kolleegidega, mis loob soodsad võimalused edasisteks koostööprojektideks. Sellised partnerlussuhted võivad tulevikus tuua kaasa veelgi rohkem külaskäike, õpirändeid ja kogemuste vahetamist nii õpetajatele kui ka õpilastele. Nädal kujunes mõlema kooli jaoks sisukaks, inspireerivaks ja vastastikku rikastavaks ning andis kindla aluse tuleviku koostööks.
Tervisekassa andmetel jõuab 11–12-aastaste laste vanuserühmas perearstikeskuses toimuvasse kontrolli igal aastal vaid iga neljas laps, mistõttu võivad jääda märkamata mitmed murekohad eelteismeliste füüsilises ja vaimses tervises, hoiatavad perearstid. Beebi- ja väikelapseeas käivad vanemad lapsega tervisekontrollis aktiivselt, näiteks osales mullu 1-aastaste tervisekontrollis 97 protsenti lastest. Lapse vanuse kasvades hakkab see näitaja aga langema, ulatudes eelteismeliste ehk 11–12-aastaste laste puhul kõigest 26 protsendini. “11–12-aastastel lastel on algamas murdeeale eelnev kiire kasvu periood, mil muutub nii keha kui meeleolu. Rutiinses kontrollis vaadatakse üle lapse tervislik seisund, alustades pikkuse, kaalu ja rühiga ning lõpetades silmanägemise, hingamiselundite ja vererõhu kontrollimisega,” kirjeldab perearst prof Marje Oona tervisekontrollide sisu. “Tervisekontroll ei ole pelgalt tüütu kohustus või formaalsus, vaid võimalus märgata murekohti lapse kasvamises ja arengus. Näiteks teame Eesti kooliõpilaste tervisekäitumise uuringust, et iga viies 11–15-aastane noor on ülekaaluline. Liigne kehakaal on tõsine terviserisk ja kui sellega jääb lapseeas tegelemata, on suur võimalus, et ülekaal jääb püsima ka täiskasvanueas ja siis on sellest vabaneda hoopis keerulisem.” Marje Oona toob välja, et perearstikeskuses tehtav kontroll on hea võimalus ka lapsevanemale tulla perearsti või -õega arutama, kui miski lapse käitumises või harjumustes teeb muret, olgu selleks kasvõi söömisprobleemid, keerulised suhted eakaaslastega või raskused õppimisel. “Mitte ainult füüsiline, vaid ka vaimne tervis mängib tähtsat rolli meie laste heaolus,” rõhutab perearst. Kooliealiste laste tervisekontrollid toimuvad 1., 3., 7. ja 10. klassis õppeasutuses kohapeal ning neid viib läbi kooliõde, kuid 11–12-aastaste ja 15–16-aastaste noortega tuleb kontrolliks pöörduda perearstikeskusesse, mis on lapsevanematele sageli uudiseks. Lapse eesootavast tervisekontrollist teavitamiseks on Tervisekassa alates suvest testinud 11–12-aastaste laste vanematele SMS-teavituste saatmist. “Septembris saadetud SMS-ide saajast iga kümnes lapsevanem käis lapsega kuu jooksul perearsti juures kontrollis, mis näitab seda, et selline meeldetuletus on lapsevanematele vajalik,” ütleb Tervisekassa ennetusteenuse peaspetsialist Margit Savisaar. “Olenemata sellest, kas olete SMS-i teel kutse saanud või mitte, on kõik 11–12 ja 15–16 aasta vanuses lapsed oodatud perearstikeskusesse rutiinsesse kontrolli. Kuid oluline on teada, et perearstikeskusega peab ühendust võtma ja vastuvõtuks aja broneerima lapsevanem ise. Paneme südamele, et emad-isad leiaksid lapse tervise jaoks teiste kiirete tegemiste kõrvalt aja, et tervisekontrollis ära käia.” Lapse rutiinne tervisekontroll perearstikeskuses on tasuta ja toimub vastavalt riiklikule lapse tervise jälgimise juhendile. Lapse tervisekontrollide ajagraafik ja sisu: tervisekassa.ee/lapsetervis
Huso suuna õpilased külastasid 19. novembril Tallinna Ülikooli Balti filmi, meedia ja kunstide instituuti, kus turundusspetsialist Emili Põldsaar tutvustas BFMi pakutavaid võimalusi omandada laiapõhjaline haridus rahvusvahelises õpikeskkonnas. Instituudi õppekavad valmistavad ette tööks mitmetes valdkondades, sealhulgas filmitootmises, televisioonis, uues meedias, kommunikatsioonis, koreograafias, kunstis ja muusikas. Heitsime pilgu mitmesse stuudiosse ja montaažiruumi ning saime teada helisalvestuse võimalustest. Ootamatu kohtumine meie kooli vilistlase Tähte Tuunaga tegi kooli ringkäigu meeldejäävaks. Tähte õpib BFMis esimesel kursusel audiovisuaalse meedia erialal (inglise keelsel õppekaval). Nii kuulsime otse tudengilt, milline on õpe ja elu filmimaailma südames. Päev jätkus PÖFFil. Vaatasime Hollandis valminud filmi Wheelie, mis pani mõtlema: mis saab siis, kui enam ei saa probleemide eest ära joosta, ja seda otseses mõttes. Seansi lõpus kohtusime režissööriga, kes jagas selgitavat fakti: peategelase prototüübiks oli tema venna lugu.Sellised õppepäevad avardavad silmaringi ja toovad loovuse lähemale! Tekst – Evelin TiiterFotod – Merike Sikk
Kadrina Keskkooli naiste seas on juba mõni nädal olnud kuulda vaikset sosistamist ja kihistamist… Mõte oli ühine: kuidas meie ägedaid meeskolleege päriselt rõõmustada? Ühendasime jõud, vaatasime oma maja meestele hooliva pilguga otsa ja mõtlesime: milline on Kadrina Keskkooli mees? Nii sai igaüks neist oma isikliku laulurea ja väärika “Kadrina Keskkooli Mehe” tiitli! Lauluridu aitasid kokku panna Mari Onton ja Leena Niinsalu. Aitäh neile loovuse ja rõõmu lisamise eest! Miks me seda tegime? Sest hoolimine on meie koolikultuuri oluline osa ja meie mehed annavad koolielule oma panuse iga päev, igaüks omal moel ja kogu hingega. Aitäh teile, Kadrina mehed, et olete olemas ja hoiate meie maja rõõmsalt käigus! Sest lõpuks on ju nii: üksteise märkamine teebki koolielu rõõmsamaks. „Kadrina Keskkooli Mehe tiitliomanikud“ Kui majas on nii palju vahvaid mehi, tuleb seda ju pildile püüda! Lauluread jagatud, näitame mehi ka!
10. novembril käisid Kadrina Keskkooli õpetajad töövarjutamas erinevates koolides, et koguda värskeid mõtteid ja häid praktikaid. Meie fookus oli lai ja sisukas – kõik ikka selleks, et meie õpilaste õpikogemus oleks tulevikus veelgi parem! Millele keskenduti? Õppetöö tõhus korraldus ja metoodilised võtted ainetundides.Pikkade ja lühikeste tundide ülesehitus ning parim praktika nende kombineerimisel.Ainetevaheline lõiming ja koostöö võimalused.Liikuma Kutsuva Kooli põhimõtted: liikuvad ainetunnid, aktiivsed vahetunnid nii sees kui õues.Muukeelsete õpilaste toetamine ja kaasamine.HEV õpilaste, sh andekate, parim võimalik toetamine. Meie õpetajad tulid tagasi inspiratsiooni ja uute ideedega. Aitäh sooja vastuvõtu eest, Haljala Kool, Sõmeru Põhikool, Rakvere Reaalkool, Rakvere Põhikool, Rakvere Riigigümnaasium, Vinni-Pajusti Gümnaasium, Tamsalu Kool, Tabasalu Kool! Õppimine ei lõpe kunagi – ka õpetajatel!
3. klassid võtavad osa vabariiklikust projektist Rohejaht 2025/2026, mis kestab kuni 31. märtsini 2026. Rohejahi eesmärgiks on muuta Eesti keskkond rohelisemaks. Kutsume ka teisi klasse Rohejahiga liituma. Kasutage kogumisel sõprade ja tuttavate abi, et muuta Eesti rohelisemaks. Täpsem info siit: https://www.kuusakoski.com/et/estonia/rohejaht Kui klass ei soovi liituda, siis on võimalus tuua küünlaümbrised ja fooliumikaaned (näiteks topsijogurtitelt) algklasside valvelaua juurde. Seal on võimalik oma nimi ja küünlaümbriste arv tabelisse kirja panna. Fooliumkaaned ja küünlaümbrised peavad olema PUHTAD. NB! Meie väikest vanaelektroonikat ei kogu. 3. klassid
Kadrina Keskoolis on terve nädala jooksul külalised Itaaliast – õpetajad Roberta Corinaldesi ja Giuseppe Papaleo. Nad osalevad koolielus, külastavad tunde ning jagavad oma kogemusi ja teadmisi. Täna osales Kadri Kase tunnis õpetaja Giuseppe Papaleo. Fotod: Istituto Comprensivo Carlo Urbani Moie