11.-17. novembrini viibisid kolm Kadrina Keskkooli õpilast – Laura Aess, Mia Leemets ja Helena Victoria Viise, lisaks direktor Evelin Teiva ning õpetajad Kaire King ja Merike Sikk Itaalias. Tegemist oli Erasmus+ projekti “Keel ja pärand – Euroopa alusväärtused” neljanda ja ühtlasi viimase õpirändega, mis toimus Sitsiilias.
Kool 1800 poisiga
Meie partnerkool ITS “Vittorio Emanuele III” on Palermos tegutsev 1800 õpilasega tehnikakool, mis tuntud väga hea IT- ja elektroonikahariduse poolest. See oli muide ka hea põhjus kutsuda neid meie järgmisele CADrina iti- ja nutifestivalile. Huvitav on fakt, et koolis õpib vaid paarkümmend tüdrukut, valdav enamus on poisid.
Leemets: “Nende koolisüsteemis on tunda erinevusi, näiteks kuidas klassiruum on korraldatud. Palju tunnis kohal ei saanud olla, aga õpilased tundusid üsna paid. Aga äkki oli asi selles, et mingid erilised eestlased seal viibisid.” Kui enne Covidi pandeemiat osales kool mitmetes Erasmus+ projektides, sh ka Kadrina kooliga, siis nüüd olime tõesti üle mitme aasta seal esimesed väliskülalised.
Nagu ka eelnevatel õpirännetel, olime ette valmistanud esitlused ja videod Eesti, Kadrina ning oma kooli kohta, mida saime ka mitu korda ette kanda. Pärast esitlust läbi viidud Kahooti põhjal tundus, et kuulajatele jäid olulisemad faktid päris hästi meelde. Lisaks õpetasime veidi ka eesti keelt.
Võõrustajad olid ette valmistanud muljetavaldava hulga ettekandeid Sitsiilia rikkalikust kultuuripärandist, poisid olid giidideks ka linnaekskursioonil ning kunstimuuseumis. Tore oli, et esitlemise võimalus oli pea poolesajal noormehel ja nad võtsid oma ülesannet väga tõsiselt. Koolist jäidki meelde peamiselt rohked esitlused.
Laura: “Mulle meeldis kuulata teiste õpilaste poolt tehtud esitlusi. Meeldisid ka rühmatööd ja keeleõppe tund.” Rühmatöödes võrdlesime kahe riigi koolisüsteemi ning nutielu, õppisime itaalia ning sitsiilia keelt. Eriti tore oli püüda ära õppida mõned itaallastele nii omased źestid.
Tõeline Itaalia
Sajanditepikkune ajalugu ja külluslik kultuurikiht lummas meid igal sammul – UNESCO maailmapärandisse kuuluvad Normannide palee ja Monreale katedraal, vanalinn Kalsa ja Itaalia suurim, Teatro Massimo on vaid mõned näited. Laura: “Kõige enam meeldis Massimo teater – nii ilus ja grandioosne teater!”
Koos veedeti aega nii koolis kui pärast kooli. Leemets: “Käisime palju lihtsalt ilusatel tänavatel ringi. Meeldis vist kõige rohkem kõndida ja rääkida.” Kuna meie tüdrukud elasid peredes, said nad väga hea pildi sitsiillaste igapäevaelust. Helena Victoria: “Väga tore perekond, võtsid kohe omaks. Väga stereotüüpne itaalia pere, kõigiga olid head suhted.”
Leemets:” Väga väga väga meeldiv oli! Vanemad sõnagi inglise keelt ei rääkinud, sellest tuligi tore katsumus itaalia keelt õppida”
Ka õpetajad tutvusid põhjalikumalt itaalia koolisüsteemiga ning lisaks partnerkoolile külastasime ajaloolist Maria Adelaide keskkooli, mis asutati juba 1783 ja kus aula aset täidab kirik!
Tagasiteel põikasime aga pooleks päevaks Rooma, et oma silmaga ära näha nii Colosseum, Rooma Forum kui Pantheon. Roomas oli meile giidi eest Evelin Teiva, kes tundis Roomat nagu oma viit sõrme ning oskas tähelepanu pöörata ka mitte nii tuntud objektidele.
Mida ütlevad meie noored kokkuvõtteks?
Laura: “Algul olin küll pere suhtes veidi närvis, kuid see osutus täiesti tühiseks mureks. Suhtlus oli kõigiga hea ja kõik olid ülitoredad.”
Helena Victoria: “10/10 läheksin uuesti, Palermo ja Rooma on imeilusad linnad, inimesed olid toredad, õpetajatega oli väga meeldiv reisida ja toit oli hea, tunnen et õppisin väga palju selle reisi jooksul.”
Leemets: “Pisarad peaaegu voolasid lahkudes. Läheks tagasi iga hetk.”
Projekti toetab Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse agentuur Erasmus+ programmist
Merike Sikk
Projekti koordinaator